NovaSport Project

Aangemoedigd door Ferry de Smit van Erad ben ik begonnen aan het NovaSport project. Het gaat erom om een NovaSport op te bouwen. Deze auto is ooit door Irmscher voor Vauxhall ontwikkeld om het British Rally Championship te winnen. In de lichte klasse die tot dan toe werd gedomineerd door Cooper Seven's diende een winnaar ingezet te worden om de Nova in Engeland een stevige verkoopimpuls te geven.

De meest gestelde vraag over dit project is waarom ik in godsnaam met een Vauxhall Nova Sport ga crossen. Het antwoord is eenvoudig: omdat hij sneller is dan de concurrentie in de standaard 1500 cc klasse.

De Vauxhall Nova is hetzelfde als een ouder model Opel Corsa. De Vauxhall is echter een korte periode geleverd in de Sport uitvoering, om hem aantrekkelijk te maken voor de rallywereld. Het is in feite net zo´n homologatiemodel als de Peugeot 106 rally of de Citroen Visa Chrono of Abarth versies van Fiat.

Dit maakt het mogelijk om deze auto in een lichte standaardklasse uit te laten komen maar wel met bijna twee keer zoveel vermogen. Het is even een weet. En bovendien een prachtig gezicht, twee dubbele Webers die het motortje zelf in het niet doen vallen.

Het is niet meer mogelijk om dergelijke auto´s nog in een fatsoenlijke staat te vinden dus daarom is er wat werk te verzetten om hem helemaal compleet te krijgen. In feite wordt de Nova Sport dus gewoon nagebouwd aan de hand van de gegevens van destijds. En dan moet hij natuurlijk nog in topvorm gebracht worden, want er moet wel gewonnen worden natuurlijk.

Dit CRX-killer-project heeft nogal wat afstellingsproblematiek in zich. Aangezien het geen doen is, zowel financieel als praktisch, stelt de sponsor van het geheel een auto ter beschikking om de motor in te bouwen zodat we gewoon op straat kunnen testen. Da´s wel zo makkelijk. Bovendien geeft het de gelegenheid om de motor in te rijden. Dit zal gaan gebeuren door Andrea.

Om niet in onverhoopte problemen te komen met RDW en verzekering wordt er nu gezocht naar een geschikt opeltje corsa met een 1.3 benzine motor.



De standaard Pierburg 2E carburateur geeft de 1300 motor al iets meer dan 70 pk bij de S versie. Dit ouwe ding ging de Kliko in en werd vervangen door de gasfabriek hier rechts. De twee Weber DCOE 40´s die de Pierburg gaan vervangen. Dankzij Irmscher U.K. weet ik de oorspronkelijke sproeierbezetting. Een standaard bezetting voor road use met een normaal luchtfilter zou al 35% vermogenswinst opleveren. Het (zeldzame) inlaatspruitstuk is vergroot en van binnen gepolijst.



De standaard kop. De nieuwe kop (met nog onbewerkte kleppen). De kop is maximaal gevlakt, je kunt dat goed zijn bij de boegie. Er is geen ruimte meer voor grotere kleppen.



Boven de nieuwe en onder de oude kop. De inlaatkanalen zijn vergroot en het verloop is vloeiend gemaakt en gepolijst. De klepgeleiders zijn afgeslepen zodat ze niet meer uitsteken. Links de kleppen die uit de oude kop kwamen. Hij moet nogal gelekt hebben over de klepseals. Rechts de nieuwe inlaatklep. De zittingen en kleppen zijn in een flauwere hoek gefeesd. Ik twijfel nog of ik de kleppen slanker zal maken.
Met dank aan:
Dit project zou nooit wat geworden zijn zonder advies en onderdelen van:
=> Biesheuvel Autosport - Nieuwendijk voor de Weber adviezen
=> Irmscher U.K. Limited - Staffordshire UK voor adviezen, gegevens en ervaringen mbt. deze configuratie in de British Rally Championship
=> Erad Autodemontage - Rotterdam voor alle onderdelen, de sponsor dus
=> Rob Rotteveel voor hulp en Opel adviezen
=> Ferry de Smit voor de adviezen en de sponsoring
Documentatie
Soms moeilijk te vinden, daarom hier te downloaden:
=> De oorspronkelijke brochure voor de Nova Sport in pdf formaat.
=> Installatiehandleiding voor de sportkit. PDF.
=> Exploded view in PDF van de Weber DCOE40.
=> Onderdelenlijst in PDF van de Weber DCOE40.
=> Service manual in PDF van de Weber DCOE40.
=> Programmaatje om de basis sproeierbezetting van de Weber DCOE en Dellorto DHLA te bepalen.
=> Manual voor het afstellen en configureren van de Weber DCOE. In MS-Word.
Sponsored link: