Opel Corsa A met een 2.0 Astra GSi motor.
De grote vraag bij dit project was: is het mogelijk, een 2.0 Astra GSi motor in een Corsa A hangen?
Op internet vind je diverse sites die je laten zien dat het kan.
Maar het bleek toch niet zo makkelijk te zijn als men voordoet.
Bovendien zijn er lieden die allerlei onderdelen voor deze conversie verkopen die ik niet nodig heb gehad. En wat ik wel nodig had was weer niet te koop.


Het is gelukt, hij zit erin.En zo ziet dat er dus uit. Het is geen straatauto maar een crossauto. Dat is op zich wat makkelijker werken. Er zit minder verplichte bende in de weg. Achter de veerschotels is een veerpootbrug gelast met liggers naar voren. Ik heb daarvoor 42x4 mm buis gebruikt, dat werkt stukken beter dan die dingen uit de winkel die je op veerschotels vastbout. Die vervormen gewoon te makkelijk. Achter die dwarspijp wordt het luchtfilterhuis en het stuurapparaat gemonteerd. Bij een straatauto is er waarschijnlijk wel plaats op de wielkast. Hier lukt dat niet, en is bovendien ongewenst ivm. vervuiling van het filter.

Hier is de nieuwe motorsteun te zien die ik heb moeten maken. De voorste baksteun kun je hergebruiken, voor de achterste heb ik die van de Astra gebruikt, anders kom je niet uit met het schakelmechaniek. Het schakelmechanisme van een Corsa moet gehandhaafd worden. Bij een Astra komt de schakelstang direct van de pook naar de wartel van de bak. Hier gaat dat niet want dan zit de krukkast in de weg. Het oude mechanisme kun je gebruik om "om een hoekje" te schakelen. Op de foto is verder nog te zien dat de steunbevestiging is doorgelast omdat deze zich anders loswerkt.

Wanneer de motor op de juiste plaats in de carrosserie zit dan loopt de krukaspoelie tegen een kokerbalk. De dynamo past er al helemaal niet in. De oplossing is eenvoudig: Op de plaats van de dynamo is de koker niet zo diep. Doorslijpen, platslaan en de naden dichtlassen is het recept. Op deze manier blijft hij stijf. De krukaspoulie is in feite een dubbel uitgevoerd. De nietgebruikte poulie is voor hulpaggregaten zoals bijv. een oliepomp. Deze kun je eenvoudig af (laten) draaien. De buitenste helft van de V is genoeg, immers de motor hangt nu vrij star opgehangen zodat hij maar weinig beweegt.

De voorste baksteun blijft standaard. Het is makkelijk werken om deze als eerste vast te zetten voordat je gaat fiedelen om de motor op het juiste horizontale vlak te krijgen. Doe dat met een waterpas. Als je dat voorelkaar hebt, vallen de bouten van de achterste baksteun vanzelf in de gaten. Let op: een Astra baksteun heeft 3 gaten, de Corsa maar 2. Na enig proberen heb ik de auto over de motor heengezet ipv. de motor in de auto gehangen. Dat werkte het makkelijkst. Omdat het motorcompartiment meteen vol is, is het handig om de torsiestaven aan de voorzijde van de carosserie los te maken voordat je de motor op zijn exacte plekje moet manoeuvreren.
En verder....
  • ...moet je nieuwe brandstofleidingen aanleggen. De diameter van de persleiding is namelijk stukken groter, en die mag niet kleiner zijn. Je kunt de Astra leiding gebruiken. Pas op met demontage, de leiding lijkt van plastic maar is van geelkoper met plastic coating. De oude Corsa persleiding kun je als retour gebruiken.
  • ...heb je een injectiepomp nodig. Let op dat de diameters van zuig en persleiding gehandhaafd worden. Doorvoersnelheid en druk zijn hier namelijk afhankelijk van. Bij voorkeur de pomp uit een VW Golf.
  • ...moet je niet alleen een motor maar ook de bijbehorende kabelboom hebben. Er zijn twee versies. Deze kabelbomen bestaan uit twee delen maar de delen zijn niet onderling uitwisselbaar.
  • ...heb je een luchtmassameter nodig. Ook hier bestaan twee typen van: met 4 en met een 5 polige stekker, afhankelijk van de kabelboom. Mijn advies: kies voor 4 polig. Luchtmassameters gaan zeker in de cross nogal eens stuk. Iedere sloperij heeft 4-polige bij bosjes liggen, 5 polig moet je met een lampje zoeken. 4 polige zijn overigens compatible met peugeot 2 liter injectie motoren (bijv. 205 GTI), dus nog meer keus.
  • ...heb je aandrijfassen nodig! Het probleem is dat de Astra assen te lang zijn, en de buitenzijden niet in de naaf passen. Koop niets, dat is erg duur, maar maak zelf. Dat gaat als volgt. Er zijn twee typen Corsa assen: dunne en dikke spiebanen aan de bakzijde. Er zijn twee soorten naven: groot en klein, er zijn twee soorten differentielen voor dikke en dunne assen. We willen nu het volgende samenstellen: Dikke differentieel-as, dikke aandrijfas op Corsa maat, dunne naaf. De dikke as met dikke spiebanen aan de bakzijde vind je in de Corsa's met een F16 versnellingsbak. Dit zijn doorgaans de oude 1.5 diesels of combo's met een diesel. Deze assen haal je van de sloop. Demonteer nu de homokineet aan de buitenkant (manchet openmaken, borgveer openbuigen en voorzichtig van de as tikken) en monteer de homokineet van de standaard Corsa-asje. Klaar is kees.
  • ...heb je nu een motor met veel meer koppel. Ik heb een additionele motorsteun aan de voorzijde gemaakt om het draaimoment ten gevolge van acceleratie op te vangen. De motor beweegt anders nog teveel en de zijdelingse baksteunen kunnen het draaimoment niet opvangen.
  • ...heb ik de Astra-radiateur ingebouwd. Geen idee of dat in een straatauto past, de crossauto is uiteraard pas te maken. De oliekoeler heb ik horizontaal gelegd, tussen radiateur en kop. Bij een straatauto bouw je hem natuurlijk in het front, maar in dit geval was dat te kwetsbaar.
Sponsored link: